Tuesday 3 May 2011

KENAPA PEREMPUAN SUKA 'SALES'?

salam...hee~
da lme nk tulis entri ni senanye.
tp sabtu n ahad yg lps sgt2 la sebok..
sebok berjalan kesana kemari.hehe
actually sabtu lps aku ikot mak aku g shopping kt kl..
smpi sne je omg ramai gler manusia!
standard la 2 kn kl rmai manusia..
seb bek manusia,kalo tetibe ramai alien?haa ayokk tatau! XD

sepanjang kt jln tar 2,bley dikatakan sume peniaga jerit 'mari,mari..murah!murah!'
jln depan sket,ade la bangla2 edar brochure kedai msg2..
buat semak je senanye brochure 2.bkn org nk bce sgt pon..
last2 campak kt tong sampah gak..
eh,kre ok la 2 buang kt tong sampah.kalo aku buat lap kaki je.haha
humm btw,entri b4 ni aku ade ckp tingin sgt nk pkai skirt kn??
aku da dpt!yea2! sabtu lps pujok2 mak aku 'nk skirt!nk skirt'
sampai merengek berguling2 kt tgh2 jln tar 2..haha *xmungkin la.gile ke ape?*
patu bodek2 abg penjual 2..bodek pny bodek dpt la murah sket.hehe
*bese la..aku ni mmg terkenal ngn sikap kaki bodek.ah gedik!dush.dush*
ble aku pkai je skirt 2,sume terkejut..
g uma sedare,makcik aku bley ckp 'tape la bgus die da berubah ke jln yg baik' haha
g uma kkk aku plak,die ckp 'mcm ni br nmpk betina sket' *kuang asam!*
g date ngn si die,si die ckp ske sgt tgk aku pkai skirt..hee *da kne puji pasni bley pkai agi*


HUMM PATAH BLEK KE 3 MINIT YG LEPAS..*dimana aku br tulis tajuk entri*
nape ek pompuan ske sgt sale??
pantang kalo ade jualan murah,mesti kaum wanita yg penuh kt shopping complex 2..
mmg la xsume.tp majority pompuan kn?
menurut kajian,kaum wanita menghabiskn masa lebih kurang 8 tahun sepanjang
hidup mereka utk membeli-belah..
pompuan ni kalo bab2 sales mmg x ketinggalan zaman..
kalo nmpk iklan kt tv atau srt kbr yg tunjuk 'diskaun sehingga 85%'
dorg mule la panas punggung.xbley dok diam.xkeruan da..
kalo bley time 2 jgk nk strt enjin pergi shopping complex 2 tros..kn?haha
bg dorg 'rugi la beb kalo lepaskn peluang keemasan ni..diskaun 2!
bkn slalu dpt diskaun'..*bg dorg la bkn bg aku.haha*
tp sebenarnye bpe ramai je yg sedar ape muslihat disebalik diskaun
yg pihak peniaga ni lakukan?













btol2 diskaun ke?bley percaya ke diskaun ,50%, 70%, 85% n ade yg smpi 90%
(wuihh melampau!)
so skang aku nk bongkar muslihat sebenar disebalik diskaun yg melampau2 ni..
xlogik la kn dorg nk bg diskaun smpi 90%?
bankrupt la kalo sume pembeli nk beli brg dorg dgn diskaun yg byk..
penipu sume 2!haha
aku bkn ckp kosong la..
aku pnh keje kt byk tmpt..
aku pnh keje kt shopping complex terkenal,aku pnh keje kt gudang textile terbesar..
so aku tau la muslihat tauke2 aku 2..(bkn nk riak,cume nk smpaikn kebenaran)
diskaun yg pembeli dpt smpi 70%, 85% 2 sebenarnye bkn harga sebenar yg ptut pembeli dpt..
xphm?meh aku terangkn..hehe
contoh la normal price rm169.90, pastu die bg diskaun 70%
korg pon pny la kire pkai calculator scientific korg 2..
dpt la rm50.97..btol x?
korg pon pny la terbeliak smpai nk terkeluar bijik mata 2.
'wow!rm50.97 je!'
spe yg xterkejut tgk harga sblm 169.90 bley jd rm50.97 kn?
patu berkerumun la org nk bli brg yg murah sgt 2..
pdhl da kne tipu..
cbe pkir logik blek,mustahil la peniaga yg tamak haloba 2 baik sgt
nk bg korg harga runtuh mcm 2..
lebey baik die sedekah je kt anak yatim kn?
byk pahala die dpt..
kalo jual brg murah sgt pon bkn die dpt untung..xpulang modal lgsg..
*aku pon meniaga gak.so aku tau bab untung rugi ni*


so,muslihat sebenarnye adalah..jeng3!
peniaga ni terlebih dahulu menaikkan harga normal price
kemudian br la die bley bg diskaun smpi 70%, 85% n so on..
contoh normal price ptutnye rm129.90 shj,
tp peniaga 2 naikkn smpi rm169.90 n tulis rm169.90 sbg normal price
org bknnye tau pon kn?
modal yg die keluarkn contoh, hny rm40 ke bwh utk stu brg tersebut.(beli pukal/borong)
harga pasaran yg sepatutnye rm129.90(da kire mhl) tp die naikkn sehingga rm169.90
so br la berani peniaga 2 nk wat diskaun smpi 70%
2 pon die msh dpt untung yg byk
(situasi kt ats ni cume contoh aku..tp kaedah die mcm 2 la)
tp kebiasaannye peniaga akn naikkn harga melambung tinggi dan kemudian br la
mereka letak diskaun yg byk..
sbb kalo mereka x naikkn harga, mereka xakn dpt untung atau untung mereka sgt sedikit..
org meniaga mne nk untung sikit kn?kalo x,watpe ssh payah meniaga..

slalu x korg g mne2 kedai utk survey harga dlu?
pengguna yg bijak mst kne survey harga dlu kn.jgn men bantai beli je..
slalunye pas survey harga 2,kedai mne yg jual mhl mst korg blacklist tros kn?
pnh x korg da nk bla da dr kedai 2,tetibe peniaga kedai 2 kejar korg?
tny korg nk berapa.die bley kasi murah..
haha bende ni da slalu sgt..
ni senanye taktik pembeli dan peniaga yg bijak..
dua2 bijak..haha
peniaga yg nk untung xkn bia pembeli terlepas ke tgn org len.
so korg nk berapa die mst kasi..(tp tade la smpai rm1.50..melampau!)
peniaga mcm ni slalunye sorok normal price yg sebenar dr pembeli
kalo pembeli tny,die akn jwb harga yg melambung tinggi..
lps 2 kalo pembeli mntk tawar harga,die akn trunkn harga sedikit demi sedikit..
tgk pembeli 2 la smpai tahap harga mne yg die sangkut.
kalo pembeli 2 xbyk songeh,mmg untung gler la peniaga 2..
dpt habuan besar..
tp kalo pembeli cerewet smpai nk lari ke kedai len,
br la peniaga 2 bgtau harga yg sebenar-benarnye
(yg mana harga yg jauh lebih murah dr yg pertama kli diberitahu)
then time 2 br la pembeli nk beli..
peniaga tkot pembeli lari ke kedai len so die tpakse jgk la pecah tembelang..
tp die still dpt untung yg byk..
haaa see,betapa cerdiknye peniaga zaman skang ni kn?
so, kpd shopaholic di luar sne 2, especially kaum wanita nk shopping 2 berhati-hati la ye!
jgn smpai kne tipu ngn peniaga yg tamak haloba..
seeloknye wat perancangan awal sblm keluar shopping.
spya xmenyesal sbb hutang keliling pinggang tp wit da abes bli bende yg xberfaedah :)


papan kekunci diketuk oleh SilaHezi

No comments:

CLICK NI!BESTT! :)

AL-FATIHAH

1
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
2
الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam.
3
الرَّحْمـنِ الرَّحِيمِ
Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
4
مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ
Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).
5
إِيَّاكَ نَعْبُدُ وإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan.
6
اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ
Tunjukilah kami jalan yang lurus.
7
صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang- orang yang sesat.

..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...